همه چیز درباره حساسیت‌های چشمی در فصل بهار

آیا شما هم تا حالا دچار حساسیت چشمی شده‌اید؟ برای رفع مشکلات‌تان از چه داروهایی استفاده کرده‌اید و چه درمانی برای شما کارساز بوده است؟

حساسیت شدید چشمی

فصل بهار که میشود، چشمانش قرمز و اشک آلود میشوند. سوزش چشم و آبریزش بینی کلافه اش میکند. به پارک که میرود از گلها دوری میکند. او یکی از هزاران نفری است که هر ساله دچار عارضه حساسیت های چشمی در فصل بهار میشود. شما تا به حال این وضعیت را تجربه کرده‌اید؟ اگر میخواهید در مورد حساسیت های چشمی فصل بهار بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

حساسیتهای چشمی فصل بهار را بیشتر بشناسیم

بسیاری از افراد با انواع حساسیت های چشمی در فصلهای مختلف سال درگیر هستند. حساسیت یا آلرژی چشمی عارضه ای است که در آن چشم به عوامل محرک خارجی واکنش بیش از حد نشان میدهد. این عارضه میزان شیوع بالایی دارد و یکی از رایجترین مواردی است که افراد مختلف را به چشم پزشکی میکشاند. حساسیتهای چشمی به دو دسته “حساسیت های چشمی سالانه” و “حساسیتهای چشمی در فصل بهار” تقسیم میشوند. در نوع اول فرد مبتلا، در تمامی فصول سال با حساسیت درگیر است. اما در نوع دوم حساسیت از اواسط اسفند ماه شروع شده و تنها تا پایان تابستان ادامه دارد. شاید با خواندن دو جمله قبلی تصور کنید که حساسیت‌های چشمی فصل بهار بهتر از حساسیتهای چشمی سالانه هستند. اما باید بدانید که در فصل بهار علائم شدیدتری از حساسیت بروز پیدا می‌کند و باعث اذیت و آزار بیشتری برای فرد مبتلا می‌شود.

علائم حساسیت های چشمی بهاره

از جمله علائم حساسیت های چشمی در فصل بهار میتوان به تغییر ظاهری چشم( مانند ورم و قرمزی آن)، حساسیت به نور، ریزش اشک، خارش چشم، سوزش چشم و آبریزش بینی اشاره کرد. همچنین در مواردی دیده میشود که این نوع آلرژی بر وضوح دید فرد تأثیر گذاشته و کیفیت بینایی وی را مختل میکند.

پیشگیری بهتر از درمان!

اگر مستعد مبتلا شدن به عارضه حساسیت چشمی هستید، قبل از ابتلا به آن پیشگیری کنید. سعی کنید همواره خانه را تمیز نگه دارید، از باز گذاشتن در و پنجره بپرهیزید و از فیلترهایی مانند فیلتر هوا برای ممانعت از ورود موارد حساسیت‌زا استفاده کنید. از نگهداری حیوانات خانگی و نزدیک شدن به آنها اجتناب کنید. بالش، تشک و لحافهایی را استفاده کنید که نفوذناپذیری بیشتری داشته باشند تا مواد حساسیت‌زا را کمتر در خود جای دهند.

حساسیت شدید در فصل بهار
درمان حساسیت چشمی در بهار

چگونه حساسیت چشمی را درمان کنیم؟

ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که بدون اطلاع به چشم پزشک متخصص سعی در درمان خود نداشته باشید. ابتدا سعی کنید که از مواد و فضای حساسیت زا دوری کنید. به این منظور سعی کنید تماس خود را با افراد دیگر کاهش دهید و برای محافظت از چشم خود از عینک استفاده کنید. کمپرس سرد چشم نیز میتواند در کاهش واکنشهای آلرژیک چشم مؤثر باشد. اگر این اقدامات را انجام دادید و بهبودی حاصل نشد به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک احتمالا موارد زیر را برای شما تجویز خواهد کرد:
• قطره اشک مصنوعی: این قطره در درمان حساسیت نقش مستقیمی ندارد. اما میتواند در تخلیه مواد حساسیت زا از چشم شما کمک کننده باشد.
• داروهای آنتی هیستامین و دکونژستانت (ضد احتقان)
• داروهای پایدار کننده ماست سل ها
• داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی
• داروهای ضد التهاب استروئیدی(کورتون دار)
• آنتی هیستامین های خوراکی

آیا شما هم تا حالا دچار حساسیت چشمی شده‌اید؟ برای رفع مشکلات‌تان از چه داروهایی استفاده کرده‌اید و چه درمانی برای شما کارساز بوده است؟ تجربیات و نظرات‌تان را در بخش نظرات سایت با ما و سایر و کاربران در میان بگذارید.

0 پاسخ

ما را در تجربیات خود سهیم کنید

تمایل دارید شما نیز بخشی از این بحث باشید؟
سوالات خود را مطرح کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

fa_IRPersian