فشار چشم، علائم و راه‌های درمان آن

از فشار چشم چه میدانید؟ آیا فشار چشم یک بیماری است؟ اگر شما هم مانند اکثر افراد از فشار چشم و عوارض آن خبر ندارید، در این مقاله با ما همراه باشید.

فشار چشم، علائم و راه های درمان آن

فشار چشم به حالتی گفته میشود که در آن فشار داخلی چشم از حد طبیعی فراتر رفته و اگر از آن جلوگیری نشود صدمات جبران ناپذیری را به بار می‌آورد. برای بیان میزان فشار چشم از واحدی به اسم میلی متر جیوه استفاده میشود. در حالت نرمال فشار داخلی چشم حداقل 10 و حداکثر 21 میلی متر جیوه است. در صورتی که این میزان در شخصی به بالاتر از 21 میلی متر جیوه برسد، وی را مبتلا به عارضه فشار چشم میدانند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد فشار چشم، علائم و راه‌های درمان فشار چشم را به شما ارائه خواهیم داد.

آیا فشار چشم یک بیماری است؟

خیر. فشار چشم به خودی خود یک بیماری محسوب نمیشود! در واقع میتوان گفت فشار چشم وضعیتی است که اگر از آن جلوگیری نشود، خطر ابتلا به بیماری گلوکوم یا آب سیاه را افزایش میدهد. از این رو برخی افراد فشار چشم را “مستعد گلوکوم” یا “مستعد آب سیاه” مینامند. آب سیاه یکی از اختلالات چشمی است که موجب آسیب رسیدن به عصب بینایی و در نتیجه کاهش قدرت بینایی و حتی نابینایی فرد مبتلا میشود.

علائم فشار چشم

فشار چشم معمولا علائم خاصی از خود بروز نمیدهد. بنابراین مراجعه منظم به متخصص چشم پزشک(به خصوص برای افرادی که چشم آنها ضربه دیده است) به منظور تشخیص و درمان زودهنگام آن بسیار توصیه میشود. متخصص چشم پزشک با انجام آزمایشهای مختلف میتواند متوجه شود که در اثر افزایش فشار چشم آسیبی به عصب بینایی فرد رسیده است یا خیر.

درمان در خانه

اگر احساس کردید که به فشار چشم مبتلا شده اید، در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه داروهای چشمی(مانند قطره های کورتون دار) به شدت بپرهیزید. پس از مراجعه به متخصص چشم، در صورتی که وی برای شما دارویی تجویز کرد، مصرف به موقع داروها و دنبال کردن دستورالعمل های پزشک را جدی بگیرید.

مرکز چشم پزشکی چشمخانه
درمان فشار چشم توسط چشم پزشک

درمان فشار چشم توسط چشم پزشک

درمانهای پزشکی غالبا برای افرادی که احتمال ابتلا به بیماری آب سیاه در آنها بالا است و یا به عصب بیناییشان آسیبی وارد شده تجویز میشود. این درمان در جهت کنترل فشار چشم و جلوگیری از ابتلا به گلوکوم انجام میگیرد.
معمولا روند درمان توسط متخصص چشم به این صورت است:
 اگر فشار چشم شخصی بالاتر از 28 میلی متر جیوه باشد، معمولا چشم پزشک در ابتدا برای او دارو تجویز میکند. سپس یک نوبت معاینه برای ماه بعدی به او میدهد. اگر چشم پزشک متوجه شد که داروها تاثیر گذار بوده، برای شخص حدودا هر سه ماه یکبار وقت معاینه تعیین میکند.
 اگر فشار چشم شخصی 26 یا 27 میلی متر جیوه باشد، پزشک بعد از 2 یا سه هفته مجددا او را معاینه میکند. اگر فشار چشم فرد افزایش نیافته بود، برای 3 یا 4 ماه دیگر به وی نوبت معاینه داده میشود تا دوباره مورد بررسی قرار گیرد.
 اگر فشار چشم شخصی بین 22 تا 25 میلی متر جیوه بود، برای 2 یا 3 ماه بعد به اون نوبت معاینه داده میشود. اگر پس از این مدت افزایشی در فشار چشم وی رخ نداده بود، ممکن است چشم پزشک برای 6 ماه دیگر به او نوبت بدهد و پس از آن به صورت سالیانه مورد بررسی قرار گیرد.

0 پاسخ

ما را در تجربیات خود سهیم کنید

تمایل دارید شما نیز بخشی از این بحث باشید؟
سوالات خود را مطرح کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

fa_IRPersian