تاریخچه لنز های داخل چشمی

اولین لنز داخل چشمی در سال 1949 توسط هارولد رایدلی کار گذاشته شد . این چشم پزشک انگلیسی یک لنز دیسکی شکل از جنس PMMA  را پس از جراحی کاتارکت به روش اکستراکپسولار ٬ در داخل اتاق خلفی چشم یک زن 45 ساله قرار داد . البته بوجود آمدن عواضی چون گلوکوم ٬ یووئیت و Dislocation  جابه جایی لنز باعث شد که او به طراحی این لنز ادامه ندهد . از آن زمان به بعد چشم پزشکان همواره درصدد یافتن لنزهایی مناسب تر از لحاظ میزان سازگاری بافتی و کمتر بودن میزان PCO ( کدورت کپسول خلفی ) و وضوح تصویر بیشتر برای بیماران بوده اند .امروزه متناسب با پیشرفتهای جوامع بشری ٬ لنزهای داخل چشمی پیشرفته تر و پیچیده تری همچون لنزهای Blue Blocker ٬Aspheric٬ مولتی فوکال ٬ توریک و . . . جهت رفع نیاز بیماران ساخته شده و به بازار عرضه شده اند .

لنزهای درون چشمی(intraocular lenses)

لنز درون چشمی ,یک دیسک پلاستیکی شفاف ,سبک و باریک است که به منظور جایگزینی لنز طبیعی در چشم قرار داده می شود.

در جراحی آب مروارید که لنز طبیعی چشم ,کدروتار می شود و نور به راحتی از آن عبور نمی کند ,تنها راه ازبین بردن آب مروارید ,بیرون اوردن لنز است . و چون چشم بدون لنز نمی تواند عمل تمرکز را به خوبی انجام دهد,باید یک لنز درون چشمی در چشم قرارداده شود . براي اصلاح دوربيني و نزديك بيني عدسي چشم دست نخورده باقي مي ماند و يك لنز قابل انعطاف از طريق شكاف كوچك جلوي عدسي چشم كاشته ميشود.

مزیت لنزهای درون چشمی:

برخلاف لنزهای تماسی که احتیاج به تمیز کردن دارند و یا مدت دار هستند , این لنزها دایمی می باشند.

لنز درون چشمی ایده آل:

زیست سازگاری

سازگاری اپتیکی

سازگاری مکانیکی

توانایی تا شدن و تغییر شکل

بازگشت به حالت اولیه

محل قرار گرفتن لنز:

یک لنز درون چشمی می تواند در مرکز مردمک چشم ,در جلوی عنبیه(اتاقک قدامی ) یا پشت عنبیه(اتاقک خلفی ) قرار گیرد .

امروزه رایج ترین مکان قرارگیری IOL ها ,اتاقک خلفی ,جایی که لنزطبیعی چشم قرار دارد ,می باشد .

مکان آن بستگی به نوع عمل جراحی و پزشک دارد .

شکل های مختلف لنزهای درون چشمی

-لنز های یک کانونی

این لنز بینایی طبیعی را در یکی از فواصل دور یا نزدیک ایجاد می کند و برای تمرکز در خارج از محدوده آن فواصل باید از عینک استفاده کرد.

-لنز های چند کانونی

این لنز بینایی طبیعی را در بیش از یک محدوده از فاصله ها می دهد ولی امکان دارد فرد برای بینایی دقیق تر یا کارهای بحرانی نیاز به عینک داشته باشد .

fa_IRPersian