بلفاروپلاستی - Blepharoplasty

بلفاروپلاستي (جراحي زيبايي پلك- Blepharoplasty)

کلیات:

چشم ها دريچه ارتباط ما با جهان خارج هستند و نقش اساسي در روابط اجتماعي ما بازي مي كنند. معمولاً در روابط انساني نگاه كردن به يكديگر نخستين قدم است. به همين دليل ظاهر چشم هاي افراد تأثير زيادي در قضاوت اوليه ديگران نسبت به فرد و همچنين اعتماد به نفس خود فرد دارد. با افزايش سن، تغييراتي در ساختمان پلك ها ايجاد مي شود كه باعث مي شود فرد ظاهري سالخورده و خسته پيدا كند. بخش عمده اين تغييرات عبارت است از :

ايجاد چروك هاي ظريف در اطراف پلك ها

كش آمدن و شل شدن پوست پلك ها كه گاهي منجر به آويزان شدن پوست از لبه پلك مي گردد.

تجمع چربي اضافه در زير پوست پلك ها

شل شدن عضلات پلك ها

ايجاد افتادگي پلك يا ابرو

مجموع اين تغييرات باعث مي شود چهره فرد سالخورده و خسته به نظر برسد. به علاوه در صورتيكه اين حالات شديد باشد مي تواند با مسدود كردن ميدان ديد جانبي بر عملكرد بينايي فرد نيز تأثير بگذارد. جراحي اصلاحي پلك يك جراحي زيبايي است كه به منظور اصلاح اين تغييرات و ايجاد ظاهري جوانتر و شادابتر انجام مي شود. بلفاروپلاستي كه يكي از شايعترين روش هاي جراحي زيبايي است با برداشتن پوست، چربي و عضله اضافي و اصلاح موقعيت پلك باعث بهبود قابل توجهي در ظاهر فرد شده و قيافه اي جوانتر و سرحال تر به فرد مي بخشد. نتايج مفيد اين جراحي تا سال ها و گاهي به صورت مادام العمر چهره فرد را تحت الشعاع قرار مي دهد.

جراحي زيبايي پلك براي چه كساني مناسب است؟

بهترين كانديداهاي جراحي زيبايي پلك كساني هستند كه حداقل 35 سال سن داشته باشند و افتادگي پلك يا پف زير چشم (در اثر تجمع چربي اضافه) باعث تغييرات ناخوشايند در چهره شان شده باشد. براي انجام جراحي لازم است كه فرد بطور كلي سالم باشد و بيماري خاصي نداشته باشد. با توجه به روند رو به رشد جراحي هاي زيبايي، براي آنكه بيمار به نتايج دلخواه دست يابد بسيار مهم است كه انتظارات واقع بينانه و معقولي از عمل جراحي و نتايج آن داشته باشد. براي رسيدن به يك ديدگاه صحيح، ديدن تصاوير قبل و بعد از عمل جراحي در افراد ديگر و احياناً مشورت با افرادي كه قبلاً جراحي شده اند بسيار كمك كننده است. ضمناً بايد توجه داشت كه جراحي اصلاحي پلك اين موارد را بهبود نمي بخشد:

چروك هاي اطراف پلك، بين ابروها و روي پيشاني (براي درمان اين چروك ها تزريق بوتوكس روش مناسبي است)

حلقه هاي سياه اطراف چشم

افتادگي ابرو

به هر حال بايد به ياد داشت كه جراحي زيبايي پلك به هر حال يك عمل جراحي است و عوارض احتمالي آن به سادگي از بين نمي رود. بنابراين براي انجام اين جراحي مشاوره دقيق تخصصي ضروري است.

انواع جراحي زيبايي پلك:

جراحي زيبايي پلك ممكن است به تنهايي و يا همراه با ساير روش هاي جراحي زيبايي مثل كشش پوست صورت يا بالا كشيدن ابرو يا تزريق بوتوكس انجام شود. بطور كلي جراحي زيبايي پلك سه نوع جراحي اصلي را شامل مي شود كه هريك مزايا و كاربردهاي خاص خود را دارد:

جراحي پلك فوقاني: درجراحي پلك فوقاني پوست اضافه روي پلك فوقاني و كيسه هاي چربي (كه به صورت پف كردگي بالاي پلك تظاهر مي كند) برداشته مي شود. به علاوه در صورتيكه افتادگي پلك نيز وجود داشته باشد مي توان آن را در حين عمل اصلاح كرد. جراحي پلك فوقاني باعث بهبود شكل و موقعيت پلك فوقاني مي شود. به علاوه در صورتيكه وجود پوست اضافه يا افتادگي پلك باعث محدوديت ديد جانبي شده باشد اين مشكل را برطرف مي كند و در مجموع ظاهري جوانتر و هوشيارتر به فرد مي بخشد. گاهي عمل جراحي بالا كشيدن ابرو نيز همراه با جراحي پلك فوقاني انجام مي شود.

جراحي پلك تحتاني: جراحي پلك تحتاني بيشتر به منظور برداشتن كيسه هاي چربي زير پلك تحتاني كه حالت پف كردگي چشم را ايجاد مي كنند انجام مي گيرد. معمولاً بخشي از پوست پلك تحتاني نيز برداشته مي شود. اين تغييرات در مجموع باعث ايجاد ظاهري جوانتر در فرد مي شود.

جراحي از طريق ملتحمه (Transconjunctival Blepharoplasty) : اين روش بيشتر در افراد جوان به كار مي رود كه پوستشان هنوز خاصيت ارتجاعي خود را از دست نداده است و قوام نسبتاً سفتي دارد. در اين روش بدون آنكه پوست دستكاري شود از طريق برشي در پشت پلك تحتاني (در سمت ملتحمه) كيسه هاي چربي زير پلك برداشته مي شود. مزيت اين روش آن است كه نيازي به ايجاد برش بر روي پوست ندارد.

قبل از انجام جراحي چه اقداماتي لازم است؟

انجام جراحي مي تواند باعث بروز خشكي چشم و گاهي عوارض جدي و خطرناك گردد). در صورتيكه دچار بيماري خاصي هستيد، داروي خاصي استفاده مي كنيد، يا به چيزي حساسيت داريد حتماً اين موضوع را به پزشك خود اطلاع دهيد

جراحي چگونه انجام مي شود؟

جراحي زيبايي پلك را مي توان در مطب، درمانگاه يا بيمارستان انجام داد. معمولاً جراحي به صورت سرپايي انجام مي شود و نيازي به بستري ندارد. زمان انجام جراحي متغيير است و بسته به آنكه جراحي روي پلك بالا يا پايين يا هر دو پلك انجام گيرد بين يك تا سه ساعت طول مي كشد. جراحي معمولاً با بي حسي موضعي انجام مي شود اما بسته به وضعيت بيمار و با صلاحديد پزشك ممكن است بيمار به طور كامل بيهوش گردد.

در جراحي پلك فوقاني ابتدا برشي موازي چين هاي طبيعي پلك ايجاد مي شود. از طريق اين برش پزشك يك بخش هلالي شكل از پوست و عضلات زير پوستي و تقريباً تمام چربي اضافه را بر مي دارد. در صورتيكه افتادگي پلك نيز وجود داشته باشد در همين مرحله با استفاده از بخيه هاي قابل جذب ترميم مي شود. سپس محل برش با بخيه هاي ظريف بسته مي شود.

در جراحي پلك تحتاني نيز برش در پايين مژه ها به موازات چين هاي طبيعي پلك ايجاد مي گردد. چربي اضافه برداشته مي شود و درصورتيكه پوست اضافه نيز وجود داشته باشد يك برش هلالي نازك از پوست هم برداشته مي شود و محل برش با بخيه هاي ظريف دوخته مي شود.

در جراحي از طريق ملتحمه، برش در پشت پلك (از سمت داخل پلك) ايجاد مي شود و چربي اضافه از همين محل خارج مي شود. سپس محل برش با بخيه هاي قابل جذب ترميم گردد.

مراقبت هاي پس از عمل:

در پايان جراحي محل برش و بخيه ها با پماد چرب مي شود و در صورت لزوم چشم پانسمان مي گردد. پس از آنكه اثر داروي بي حس كننده از بين رفت ممكن است احساس كنيد كه پلك ها تحت كشش و دردناك هستند. اين حالت معمولاً خفيف است و با مصرف مسكن هاي معمولي برطرف مي گردد. در صورت بروز هرگونه درد شديد يا كاهش ديد حتماً با پزشك خود تماس بگيريد. معمولاً توصيه مي شود كه پس از عمل تا چند روز از كمپرس سرد استفاده كنيد و سرتان را بالا نگه داريد (براي خوابيدن هم چند بالش زير سرتان بگذاريد) اين اقدامات به كنترل ورم و كبودي محل عمل كمك زيادي مي كند. ميزان ورم و خون مردگي محل عمل در افراد مختلف متفاوت است. معمولاً ورم و كبودي پس از يك هفته به حداكثر مي رسد و ظرف 2 تا 4 هفته برطرف مي گردد. تا يكي دو هفته پس از عمل پلك ها ترشحات خفيف يا حالت چسبندگي دارند. مصرف قطره هاي مناسب به رفع اين حالات كمك مي كند. در هفته هاي اول پس از عمل ممكن است اشكريزش، حساسيت به نور و تغييرات گذراي بينايي (مثل تاري ديد يا دوبيني) ايجاد شود كه به تدريج برطرف مي گردد. در 2-3 هفته اول لازم است مكرراً توسط چشم پزشك معاينه شويد. بخيه ها معمولاً 4-5 روز تا يك هفته پس از عمل برداشته مي شود پس از برداشتن بخيه ها تورم پلك ها كم كم فروكش مي كند و فرد ظاهر بهتري پيدا مي كند.

قبل و بعد از عمل بلفاروپلاستی

نتایج بعد از عمل:

ترميم زخم يك فرايند تدريجي است. محل برش معمولاً تا 6 ماه ته رنگ صورتي دارد و پس از اين مدت كم كم به صورت يك خط ظريف سفيد درمي آيد و تقريباً محو مي شود.

جراحي زيبايي پلك نتايج مفيدي به دنبال دارد كه عبارتند از :

بهبود ميدان ديد جانبي

افزايش اعتماد به نفس

آثار مفيد اين جراحي بر قيافه فرد تا سال ها ي سال و گاهي تا پايان عمر مشهود است.

fa_IRPersian