دودوئک چشم یا نیستاگموس چیست؟

همه چیز در خصوص دودوئک چشم یا نیستاگموس. دلایل و روش درمان دودوئک یا نیستاگموس.

دودوئک یا نیستاگموس

دودوئک چشم یا نيستاگموس چيست؟

نيستاگموس یا دودوئک چشم به پرش های ناگهاني و غير ارادي چشم گفته می‌شود. دودوئک (نيستاگموس) به طور معمول هر دو چشم را گرفتار مي كند و غالبا با چرخش چشم به سمتی خاص تشديد می‌شود. دودوئک ممکن است افقی یا عمودی یا چرخشی یا ترکیبی از آنها باشد. نیستاگموس ممکن است باعث مشکلات بینایی شود. بررسی نیستاگموس در مواردی مانند تشخیص علت سرگیجه یا محل ضایعه مغزی مفید واقع می‌شود.

دلایل به وجود آمدن دودوئک چشم یا نيستاگموس

دلایل به وجود آمدن دودوئک یا نیستاگموس زیاد هستند. برخی اوقات ضعف در كنترل مغزي حركت هاي چشم منجر به عدم توانايي در نگاه كردن ثابت به یک شي مي شود. در مواردی دودوئک موجب كاهش ديد می‌شود. این موارد در افرادی که مبتلا به نزديك بينی يا دوربينی هستند یا افرادی که مبتلا به زالی هستند و يا داراي اسكار بر روي شبكيه يا عصب بينايي هستند ديده مي شود. دودوئک یا نيستاگموس را می‌توان در خانواده ها به عنوان یک مشكل منحصر به فرد و جداي از وضعيت هاي ديگر مشاهده کرد٬ دودوئک به ندرت در اثر تومورهاي مغزي يا اختلالات عصبي شديد رخ مي دهد .

یکی دیگر از دلایل نیستاگموس می‌توانند داروها باشند. این حالت از دودوئک چشم یا نيستاگموس به ندرت دوبيني مشاهده می‌شود و غالباً ديدن اطراف را دچار مشکل می‌کند. از دیگر دلایل می‌توان به نوشيدن پيش از حد الكل يا استفاده از داروهاي كنترل بيماري اشاره کرد. غالباً اين گونه نيستاگموس با پایان مصرف دارو بهبود مي يابد.

در صورت بروز دودوئک یا نيستاگموس چه باید کرد؟

مراجعه به یک متخصص چشم بسيار مهم می‌باشد. معمولاً علت دودوئک قابل تشخیص است. از عوامل موثر در تشخيص نیستاگموس می‌توان به سابقه خانوادگي,٬ سن شروع٬ سلامتي عمومي بيمار يا استفاده از داروهاي خاص اشاره کرد. پزشک متخصص چشم٬ نوع نيستاگموس٬ سرعت و جهت آن را خواهد سنجید و مشكلات چشمي ديگر مانند افتادگي پلك ها، كاتاراكت (آب مرواريد) يا حالت غير طبيعي در شبكيه يا عصب بينايي را بررسی خواهد کرد. آزمايشات خوني يا گرفتن عكس هاي ويژه مي‌توانند در تشخيص علت دودوئک موثر باشند.

آيا نيستاگموس قابل درمان است؟

اغلب اوقات پس از مشخص شدن علت دودوئک میتوان نیستاگموس را درمان کرد. هرچند که نيستاگموس غالباً دائمي می‌باشد٬ اما مي توان با استفاده از عينك و وسايل كمك كننده٬ بينايي كاهش يافته را بهبود بخشید. اگر چشمها در جهت خاصی دارای پرش کمتری هستند, عينك هاي منشوري يا جراحي عضلات چشمي ممكن است وضعيت سر را بهبود بخشيده و بينايي بهتري را ارائه دهد. به ندرت بازخورد حياتي (Biofeed back) و یا تمرین های چشمي قادر به كنترل دودوئک یا نيستاگموس می‌باشند.

حرف آخر:

در صورت وجود دودوئک (نیستاگموس)٬ مراجعه به یک متخصص چشم بسيار مهم می‌باشد. عوامل زمينه اي بسیاری وجود دارند که تاثیر نيستاگموس را روي زندگي و بينايي شخص تعيين مي كنند.

جهت بررسی دقیق علت توصیه می‌شود حتما توسط یک پزشک متخصص معاینه شوید

fa_IRPersian