رینگ داخل قرنیه

تاریخچه

اساس اين روش به حدود 1970-1960 برمي گردد كه كاشتن ايمپلنت در داخل قرنيه براي اصلاح عيب انکساري مورد توجه قرار گرفت ولي به واسطه در دست نبودن ايمپلنت هاي مناسب و وسايل مربوطه و ظهور ليزر، روش هاي مزبور به فراموشي سپرده شد، ولي مجددا” در دهه 90 با رفع اشكالات قبلي، مجددا” اين روش مورد توجه قرار گرفت. در نيمه دوم دهه 90، FDA امريكا در طي يك برنامه 2 ساله استفاده از اين روش را براي نزديك بيني در حد 1- تا 3- ديوپتر تأييد كرد و پس از آن روزبه روز شامل پيشرفت اين روش مي باشيم. در ايران براي اولين بار در اواخر سال 1379 و با همت پزشكان اين كلينيك، روش مزبور بر روي تعدادي از بيماران انجام شد كه پيگيري هاي اوليه دال بر موفقيت اين روش در اصلاح نزديك بيني هاي متوسط (4-1) بوده است.

اگرچه اين روش براي نزديك بيني كم كاربرد دارد اما به دليل هزينه بالاتر نسبت به ليزر يا ليزيك كاربرد كمتري پيدا كرده است. شايد بتوان گفت مهمترين كاربرد فعلي رينگ براي بيماران دچار قوز قرنيه (كراتوكونوس) خفيف يا متوسط مي باشد كه قرنيه شفافي داشته باشند و ضخامت قرنيه براي انجام اين عمل كافي باشد در بيماران دچار قوز قرنيه، قرنيه داراي استحكام طبيعي نيست بنابراين استفاده از ليزر يا ليزيك روي اصلاح عيوب انكساري در اين بيماران ممنوع است اما رينگ هاي قرنيه اي مي توانند باعث بهبود ديد بدون عينك و با عينك در بيماران شده و كاهش شدت بيماري گردند.

قرار دادن رينگ در ضخامت قرنيه در محيط قرنيه انجام مي شود و با كششي كه بر روي قسمت مركزي قرنيه ايجاد مي كند انحناي قرنيه را كاهش مي دهد بنابراين باعث كاهش نزديك بيني مي گردد. اين رينگ ها از جنس پلاستيك PMMA مي باشد و با قرنيه سازگار است. PMMA ماده اي است كه در عرض 50 سال گذشته جهت ساخت لنزهاي داخل چشمي مورد استفاده بوده است و كاملاً با بافت چشم سازگار است بنابراين باعث ايجاد التهاب نمي شود. معمولاً 2 رينگ در دو طرف قرنيه كار گذاشته مي شود. هر رينگ قوسي 150 درجه مي باشد و پهناي آن 0.8 ميلي متر مي باشد. ميزان اصلاح عيب انكساري بيمار به ضخامت آن بستگي دارد كه از 0.25 تا 0.45 ميلي متر متغيير است. اين روش براي بيماران نزديك بيني كه آستيگماتيسم بيش از يك ديوپتر دارند مناسب نيست.

رینگ-داخل-قرنیه

تکنيك عمل:

عمل كارگذاري حلقه يا سگمان هاي داخل قرنيه اي به صورت سرپايي و با استفاده از قطره هاي بيحسي موضعي در طي دو مرحله صورت مي پذيرد. در مرحله اول با استفاده از وسايل مربوطه ابتدا يك برش شعاعي در محيط قرنيه ايجاد و از طريق آن دو تونل (Pocket) در ضخامت قرنيه يه صورت مدور و هم مركز با قرنيه ايجاد مي شود و در مرحله دوم، سگمان هاي حلقوي به ضخامت محاسبه شده در اين تونل ها قرار داده مي شود. بعد از خاتمه عمل، قطره هاي چشمي به مدت يك تا چند هفته تجويز مي شود. در چند روز بعد از عمل، چشم به نور حساس است و بهتر است از عينك هاي آفتابي استفاده شود. محدوديت هاي بعد از عمل تنها در مورد تماس و مالش قرنيه و فعاليت هاي بدني شديد در 4 تا 6 هفته اول بعد از عمل خلاصه مي گردد.

نتايج و مزاياي عمل

اين عمل قادر به اصلاح نزديك بيني در حد 1- تا 4- ديوپتر مي باشد (در ايالات متحده براي 1- تا 3- ديوپتر تأييد شده است). مهمترين مزاياي اين روش در سه نكته خلاصه مي شود:

-دقت بالا در اصلاح نزديك بيني كه حداقل برابر با عمل ليزيك مي باشد. در مطالعه FDA ديد بهتر از 20/16 در 55% بيماران بعد از 2 سال و ديد بهتر از 20/20 در 75% و بهتر از 20/25 در 91% و (25% در ليزيك) بيماران و بهتر از 20/40 در 95% (مشابه ليزيك)

-عدم ايجاد تغييرات بافتي در قسمت مركزي قرنيه (Optical Zone) و حفظ حالت طبيعي قرنيه (Prolate)

-قابليت برگشت پذيري به وضعيت قبل از عمل در صورت برداشتن حلقه هاي داخل قرنيه

-در ضمن در اين روش نيازي به سيستم هاي پيچيده ميكروكراتوم و ليزر كه جهت عمل ليزيك به كار مي روند نيست و از اين نظر در كشورهاي در حال توسعه مي تواند جايگاه خاصي داشته باشد.

-نتايج عمل در بيماران كراتوكونوس (قوز قرنيه) متفاوت از بيماران نزديك بيني است. پدر اين بيماران قرار دادن رينگ به طور متوسط باعث بهبود دو خط ديد در 50% بيماران مي گردد اگر چه ممكن است بعضي بيماران بهبودي چشمگيرتري داشته باشند. در واقع در بيماران قوز قرنيه اين عمل باعث مي شود بيماري كه قبل از عمل با عينك ديد خوبي نداشته است پس از قرار دادن رينگ به دليل كاهش نامنظمي هاي قرنيه با عينك جديد ديد بهتري نسبت به قبل از عمل داشته باشد.

fa_IRPersian