عمل جراحی تمپانوماستوئیدکتومی چیست؟

عمل جراحی تمپانوماستوئیدکتومی چیست؟

شاید برایتان سوال باشد، که جراحی تمپانوماستوئیدکتومی به چه نوع جراحی گفته می‌شود؟ این نوع جراحی مربوط به گوش است که برای بهبود برخی از بیماری‌ها مثل عفونت ، ترمیم استخوانچه‌های گوش میانی، ضربه به گوش، پرده گوش و… انجام می‌شود. جراحی تمپانوماستوئیدکتومی به زبان انگلیسی به این صورت است، Tympanomastoidectomy که این کلمه از سه واژه معنادار که شامل تمپانو: گوش میانی، ماستوئید: استخوان پشت گوش و اِکتومی: خارج کردن تشکیل شده است.

در جراحی گوش و حلق و بینی، بافتهای عفونی و استخوان‌های آلوده را از داخل ماستوئید خارج کرده و پرده گوش را با استفاده از بافت‌های بیمار ترمیم می‌کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم، بیشتر در خصوص جراحی تمپانوماستوئیدکتومی که نوعی عمل ترمیم گوش محسوب می‌شود، بپردازیم.

جراحی تمپانوماستوئیدکتومی چیست؟

تمپانوماستوئیدکتومی یک روش درمانی موثر برای بهبود بیماری‌های مزمن گوش میانی انجام می‌شود که شایع‌ترین آن عفونت مزمن گوش میانی، پارگی پرده گوش، بازسازی استخوانچه‌های گوش و یکی دیگر از بیماری‌هایی که توسط این عمل بهبود می‌یابد، کلستاتوم است. ماستوئید بخشی از جمجمه است که پشت گوش قرار دارد.‌ مراحل این روش بسته به بیماری شما متفاوت خواهد بود، که این موارد به شرح زیر است:

  1. رفع بافت‌ استخوانی آلوده
  2. ترمیم و بازسازی پرده گوش
  3. برداشتن بافت اضافی از پشت پرده گوش (کلستاتوم)
  4. ترمیم بافت‌های صدمه دیده گوش

کلستاتوم یک کیست خوش خیم است، که با رشد آن اختلال‌هایی به وجود می‌آید. اگر فرد مبتلا به این کیست درمان نشود، کلستاتوم به مرور باعث صدمه به ساختار گوش، دستگاه تعادلی، فشار وارد کردن به مغز، حس چشایی و.. می‌شود.

منظور از جراحی تمپانوماستوئیدکتومی با ترمیم زنجیره استخوانچه‌ای چیست؟

این جراحی برای درمان و رفع مشکلات گوش میانی انجام می‌شود. به طور کلی، جراحی تمپانوماستوئیدکتومی به ترمیم زنجیره‌های استخوانچه‌ای کمک کرده و علاوه بر این در بازسازی زنجیره استخوانی گوش نیز بسیار موثر است. هدف اصلی از انجام جراحی تمپانوماستوئیدکتومی یا ترمیم زنجیره استخوانچه‌ای، بر طرف کردن عفونت‌های مزمن، رفع تومور‌ها در استخوان ماستوئید و رفع بافت‌های اضافی پشت گوش است.

منظور از جراحی تمپانوماستوئیدکتومی با ترمیم زنجیره استخوانچه‌ای چیست؟

جراحی تمپانوماستوئیدکتومی با بازسازی زنجیره استخوانچه‌ای نیازمند چه شرایطی است؟

زمانی پزشک جراح تصمیم به انجام  عمل تمپانوماستوئیدکتومی با بازسازی زنجیره استخوانچه‌ای می‌گیرد، که تومور یا عفونت در گوش به زنجیره استخوانچه، استخوان‌های چکشی، رکابی و سندانی آسیب وارد کند. در بیش‌تر مواقع زنجیر استخوانچه در اثر این عوامل منجر به پارگی می‌شود. در چنین  شرایطی جراح قسمت پاره شده را به همدیگر متصل و ترمیم می‌کند. وضعیت استخوان رکابی که در ورودی لابیرنت شنوایی قرار دارد را بررسی کرده و در صورت نیاز ترمیم فیستول یا پروتز استخوانچه انجام می‌شود‌.

تمپانوماستوئید کتومی با پیوند غضروف

منظور از عمل جراحی  تمپانوماستوئید با پیوند غضروف این است که، طی این فرایند از غضروف‌های ظریف و نازک برای بازسازی پرده گوش استفاده می‌کنند. در برخی مواقع جراح به جای استفاده از غضروف نازک از بافت فاسپای عضلانی گوش یا پوست‌های دیواره مجرای گوش برای ترمیم پرده استفاده می‌کنند.

بافتی که در فرایند جراحی تمپانوماستوئید برای ترمیم پارگی پرده بکار میرود به وضعیت بیمار و وسعت پارگی پرده گوش بستگی دارد. در انجام این نوع جراحی، پزشک با استفاده از غضروف تراگال به ترمیم زبانه گوش می‌‌پردازد چرا که، غضروف از لحاظ شکل و ظاهری بسیار نازک، صاف و نرم بوده و در نتیجه بعد از پایان عمل نتیجه مثبت روی جراحی می‌گذارد.

دلایل جراحی تمپانوماستوئیدکتومی چیست؟

عفونت‌های گوش میانی، تومورها، کلستاتوم ، رشد بیش از حد بافت‌های عفونی به پرده گوش و بافت اطراف آن آسیب می‌رساند. در انجام این عمل، علل عفونی، غیر عفونی و ترمیم بافت‌های آسیب دیده گوش تمپانوماستوئیدکتومی انجام می‌شود. شاید از نظر پزشک جراح، حین عمل استخوان‌های گوش میانی نیاز به بازسازی و ترمیم داشته باشد؛ که این موضوع باعث می‌شود ترمیم استخوانچه‌های گوش میانی به مراحل دیگر موکول شود. میزان گسترش این جراحی بر اساس قضاوت پزشک جراح، پیشروی بیماری پیش از معاینه بالینی، سی تی اسکن و نوار گوش متفاوت است.

عوارض جراحی تمپانوماستوئیدکتومی

هر عمل جراحی بعد‌ها عوارضی به دنبال دارد که این جراحی  از این قاعده مستثنی نیست. خون ریزی یا عفونت گوش بعد از هر عملی اتفاق می‌افتد، بنابراین پزشک برای کاهش عفونت و خونریزی طبق موارد زیر عمل می‌کند.

  1. موهای پشت گوش را حدود دو الی سه سانتی متر کوتاه کرده، البته قبل از عمل با پزشک خود صحبت کنید.
  2. شب قبل از جراحی تمپانوماستوئیدکتومی برای کاهش عفونت حمام بروید.
  3. جراحی تمپانوماستوئیدکتومی همانند؛ عمل‌های دیگر نیاز به بیهوشی دارد، که عوارض آن کم‌تر از بیهوشی‌های عمل دیگر نیست.
  4. جراحی گوش براساس یافته‌های حین عمل ممکن است در دو مرحله انجام شود.
  5. زمانی که استخوانچه‌های گوش میانی دستکاری شود، بیمار دچار عدم تعادل و سرگیجه می‌شود.
  6. میزان بهبود یا افت شنوایی با توجه به نظر جراح، جواب سی تی اسکن و نقشه درمانی مشخص می‌شود.
  7. از دیگر عوارض جراحی تمپانوماسوئیدکتومی می‌توان به، کجی و فلج صورت اشاره کرد. البته پیش از عمل با جراح گوش و حلق و بینی در زمینه عمل پیش رو به صورت حرفه‌ای صحبت کنید. پزشک جراح برای بررسی مسیر عصب هفتم باید از شما درخواست انجام سی تی اسکن کند.
  8. اگر عصب هفتم مغز که از استخوان‌های ماستوئید عبور می‌کند دچار آسیب شده باشد، صورت بیمار به طور موقت یا دائم فلج می‌شود. بنابراین کسانی که کاندید عمل تمپانوماستوئیدکتومی هستند، مرکزی مجهز و پزشک حرفه‌ای برای انجام عمل انتخاب کنند که امکانات کافی داشته باشد.

تست‌های لازم پیش از جراحی تمپانوماستوئیدکتومی

پیش از عمل تمپانوماستوئیدکتومی باید دو تست ادیولوژیک و تصویربرداری‌های ایکس ری انجام شود. این دو تست ارزیابی‌های جداگانه‌ای دارند که به شرح زیر است؛

  • تست شنوایی یا ادیولوژیک
  • برای بررسی مقدار وزوز گوش و کاهش شنوایی نیاز به تست ادیومتری است.
  • بررسی ظاهری با تلسکوپ
  • تست تمپانومتری برای بررسی وضعیت گوش میانی و پرده گوش
  • تست تصویربرداری جهت بررسی وضعیت تومور یا ضایعه
  • تست ام آر آی
  • سی تی اسکن

نکات مهم جراحی تمپانوماستوئیدکتومی

برای اطمینان بیشتر، پیش از عمل حتما جهت معاینه فیزیکی، آزمایشات و سابقه پزشکی به پزشک جراح مراجعه کنید. پزشک برای اطمینان از سلامت گوش و معاینه از اتوسکوپ استفاده می‌کند، همچنین برای ارزیابی گوش نیاز به آزمایش‌های مختلفی است، که شامل موارد زیر می‌باشد؛

  • تست‌های شنوایی
  • اسکن ام آر آی
  • سی تی اسکن
  • روز قبل از عمل غذای سبک و مایعات به فراوانی استفاده کنید. این عمل همانند؛ عمل‌های دیگر به بیهوشی نیاز دارد و باید ۸ ساعت قبل از آن ناشتا باشید. به طور کلی، اگر شما به جراحی تمپانوماسوئیدکتومی نیاز دارید، حتما بدون خوردن مواد غذایی حتی آب برای بستری به مطب مراجعه کنید.
  • میزان ناشتایی بسته به نوع جراحی متغییر است، پس این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. فرد بیمار باید روز عمل مدارک ضروری مثل؛ ادیومتری (audiometry) ، سی تی اسکن و نوار گوش همراه خود داشته باشد.
  • در عمل جراحی برای کاهش و کنترل خونریزی‌ کوچک از چاقوی برقی (کوتر ) استفاده می‌کنند. هنگام عمل هر گونه شی فلزی مثل؛ النگو، انگشتر، دستبند و… را از بدن در خارج کنید.
  • اگر از پرسینگ در هر نقطه از بدن استفاده می‌کنید، حتماً این موضوع رو با پزشک جراح در میان بگذارید.
  • با پزشک خود در خصوص کوتاه کردن موهای پشت گوش نیز مشورت کنید.
  • در صورت مصرف هرگونه دارو چه گیاهی چه شیمیایی یا مکمل به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است برخی از داروها به دستور پزشک تا یک هفته بعد از عمل منع شود.
  • هنگام برگشت به خانه از رانندگی خودداری کنید.
  • عمل تمپانوماستوئیدکتومی به صورت بیهوشی عمومی بدون از دست دادن هوشیاری انجام می‌شود.

نحوه عمل جراحی تمپانوماستوئیدکتومی

نحوه عمل جراحی تمپانوماستوئیدکتومی

شاید مشتاق باشید بدانید، عمل تمپانوماستوئیدکتومی چگونه انجام می‌شود؟ در ادامه مراحل عمل به ترتیب ذکر شده است؛

  • ابتدا یک برش نازک پشت گوش ایجاد کرده سپس؛ هر گونه تومور غیر طبیعی و بافت استخوانی آلوده را از داخل ماستوئید خارج می‌کنند. ممکن است، هنگام عمل نیاز به برداشتن استخوان بزرگ باشد و بعد از مواد مصنوعی برای جایگزینی آن استفاده کنند.
  • در مرحله دوم پرده گوش بیمار برداشته شده و مایع اضافی از گوش میانی تخلیه می‌شود. زمانی که بافت جدید روی سوراخ پرده گوش قرار می‌گیرد، در واقع سوراخ پرده بازسازی شده و بافت اسکار صدمه دیده، جمع آوری می‌شود.
  • انجام این کار به درمان یا برگشت شنوایی موثر است.
  • برای تخلیه مایع اضافی داخل گوش از لوله مخصوص این کار استفاده می‌کنند سپس؛ بعد از اتمام عمل جراحی محل برش خورده با بخیه بسته خواهد شد.

مدت زمان جراحی تمپانوماستوئیدکتومی چقدر است؟

جراحی تمپانوماستوئیدکتومی ۱ الی ۴ ساعت طول می‌کشد و این موضوع به میزان گستردگی ضایعه بستگی دارد. به طور کلی، بیمار روز عمل یا فردای همان روز از بیمارستان ترخیص شده و با مصرف دارو‌های مسکن که به آن تجویز می‌شود، میزان درد را کاهش داده تا به مرور سلامت خود را به دست بیاورد.

آیا عمل جراحی گوش تمپانوماستوئیدکتومی دردناک است؟

شاید برخی افراد تصور کنند که، بعد از عمل جراحی گوش با درد زیادی همراه است البته باید گفت؛ درد عمل تمپانوماستوئیدکتومی با مصرف داروهای مسکن قابل کنترل است و هیچ نگرانی در این باره نداشته باشد.

مراقبت‌های بعد از عمل گوش میانی تمپانوماستوئیدکتومی

بعد از انجام عمل، بیمار را به اتاق ریکاوری منتقل کرده تنفس، فشار خون و نبض را کنترل می‌کنند. همچنین برای درمان سریع‌تر ممکن است داروهایی برای بیمار تجویز شود که این داروها شامل موارد زیر است؛

  • داروی تسکین دهنده درد
  • دارو برای پیشگیری از لختگی خون
  • قرص آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت

بعد از گذشت ۶ الی ۷ ساعت از ترخیص، به انجام کارهای روزمره خود بپردازید. در صورتی که شاهد سرگیجه و سردرد شدید سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید. احتمال دارد برخی افراد بعد از عمل جراحی، شنوایی ضعیفی داشته باشد بنابراین؛ این افراد برای جلوگیری از فشارهای اضافی به گوش باید از انجام فعالیت‌های روزمره به طور جدی خودداری کنند. بعد از گذشت هفته‌ها پزشک برای درمان سریعتر توصیه‌هایی می‌کند، که شامل موارد زیر است؛

  1. از بلند کردن اجسام سنگین و تحمل فشار زیاد دوری کنید.
  2. هنگام عطسه کردن دهان را باز کنید.
  3. از دوش گرفتن و شستن موها تا زمانی که پزشک دستور نداده، خودداری کنید.
  4. بعد از گذشت ۳ الی ۴ روز می‌توانید پانسمان پشت گوش را باز کنید.
  5. تا زمانی که پزشک شنا را برای شما مجاز کند، از انجام این کار پرهیز کنید.
  6. تا زمانی که پزشک اجازه ندهد نمی‌توانید پرواز داشته باشید، البته شرایط پرواز از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. اگر هنگام عمل پزشک روی استخوان رکابی کار نکرده باشد، محدودیتی برای پرواز وجود ندارد اما اگر ترمیم فیستول یا پروتز شنوایی انجام شده باشد، حداکثر تا یک هفته باید از پرواز خودداری کنید.

آیا بعد از عمل تمپانوماستوئیدکتومی به سمعک نیاز است؟

خیر، بسیاری از بیماران بعد از انجام عمل تمپانوماستوئیدکتومی هیچ گونه مشکلی در گوش میانی ندارند. به طور کلی، ۸۰ درصد بیماران با این عمل مشکلات شنوایی خود را برطرف می‌کنند و دیگر نیازی به سمعک ندارد. بنابراین، بیمار علاوه بر مشکل گوش میانی، پیش از انجام عمل کم شنوایی شده باشد حتماً بعد از عمل از سمعک استفاده کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از عمل بهبودی شما مطابق انتظار پیش نرفت یا این که دچار عوارض مختلف همانند موارد زیر شدید، در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید.

  1. احساس سبکی سر، سرگیجه یا از دست دادن تعادل بدن
  2. علائم عفونت، تب و لرز
  3. خونریزی از گوش، خارج شدن مایعات بد بو از گوش
  4. قرمزی، التهاب یا افزایش درد گوش
  5. مواجه با درد غیر قابل کنترل

آیا عدم موفقیت در عمل تمپانوماستوئیدکتومی وجود دارد؟

در دوره درمان احتمال این که گوش میانی بیمار سریع عفونت کند، بسیار است. برای پیشگیری به هیچ عنوان بعد از عمل حمام نکنید و از خیس شدن گوش خودداری کنید.

هزینه عمل تمپانوماستوئیدکتومی چقدر است؟

هزینه عمل بعد از یک دوره جلسه مشاوره و معاینه مشخص می‌شود. البته هزینه عمل به میزان آسیب دیدگی و گستردگی هم بستگی دارد. بیماران جهت کسب اطلاع بیش‌تر در خصوص هزینه جراحی تمپانوماستوئیدکتومی و دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید تا پزشکان راهنمایی لازم را در اختیار شما قرار دهند.

آیا عمل تمپانوماستوئیدکتومی هر دو گوش همزمان انجام می‌شود؟

به طور کلی، این عمل فقط بر روی یک گوش انجام می‌شود چرا که، ضایعات، تومور و عفونت‌ها در یک گوش به وجود آمده اگر میزان عفونت در دو گوش شدید باشد، به ترتیب تحت عمل تمپانوماستوئیدکتومی قرار خواهند گرفت. یک نکته بسیار مهم، این عمل به صورت همزمان انجام نمی‌شود، هر گوش بعد از عمل جراحی و پشت سر گذاشتن دوره نقاهت، فرد بعد از مدتی به جراحی گوش دیگر اقدام می‌کند.

تمپانوماستوئیدکتومی با تمپانو پلاستی چه تفاوتی دارد؟

جراحی تمپانوماستوئیدکتومی از دو عمل کوچک ماستوئیدکتومی و تمپانوپلاستی تشکیل شده است، که می‌توان عمل تمپانوپلاستی را زیر مجموعه عمل تمپانوماستوئیدکتومی دانست. در صورتی عمل تمپانوپلاستی انجام می‌شود که غشای تمپانیک یا همان پرده گوش نیاز به ترمیم داشته باشد.

تمپانوماستوئیدکتومی با ماستوئیدکتومی چه تفاوتی دارد؟

یکی دیگر از جراحی‌هایی که زیر مجموعه عمل تمپانوماستوئیدکتومی است، ماستوئیدکتومی نام دارد. این عمل به دلیل عفونت کلستاتوم و گوش میانی با برداشتن قسمتی از استخوان ماستوئید انجام می‌شود. عمل تمپانوماستوئیدکتومی برای بازسازی و ترمیم غشای تمپانیک صورت می‌گیرد که شامل دو عمل ماستوئیدکتومی و تمپانوپلاستی است.

نتیجه‌گیری 

اگر مشکلات گوش میانی بیمار با روش‌های درمانی رفع نشد به پزشک مراجعه کرده و خود را برای انجام عمل تمپانوماستوئیدکتومی آماده کند. این جراحی به بیمارانی که شنوایی ضعیف یا از دست رفته‌ای دارند، کمک بسیاری می‌کند. هدف از عمل تمپانوماستوئیدکتومی کاهش عفونت و بهبود شنوایی بیمار است.

کلینک چشمخانه تهران واقع در خیابان ولیعصر با بهره گیری از تجهیزات و روش‌های نوین آماده خدمت رسانی به شما بیماران است. در صورت هر گونه سوال یا دریافت نوبت با شماره‌های موجود در سایت کلینیک تماس بگیرید. پزشکان این مجموعه با چندین سال سابقه جراحی گوش می‌توانند بهترین مشاوره پیش از عمل باشند.

0 پاسخ

ما را در تجربیات خود سهیم کنید

تمایل دارید شما نیز بخشی از این بحث باشید؟
سوالات خود را مطرح کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

fa_IRPersian