دلایل رنگی شدن چشم

آیا چشمان شما هم رنگی است؟ رنگ چشم پدر و مادرتان چطور؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا دلایل رنگی شدن چشم‌ها را بررسی کنیم.

دلایل رنگی شدن چشم

۱۲ جولای هر سال مصادف با روز جهانی چشم رنگی هاست! از نظر بسیاری از افراد داشتن چشمهای رنگی یکی از عوامل جذابیت چهره به حساب می‌آید. اما بعضی ها نیز از رنگی بودن چشم‌هایشان راضی نیستند. چه دلایلی موجب رنگی شدن چشم افراد می‌شود؟ آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که به رنگ چشم‌های فرزندشان فکر می‌کنند؟ آیا دوست دارید بدانید چه عواملی در رنگی شدن چشم کودکتان مؤثر است؟ آیا چشم‌های خودتان رنگی است و می‌خواهید بدانید که این ویژگی به فرزندتان نیز منتقل می‌شود یا خیر؟ اگر به این موضوعات علاقه دارید تا پایان این مقاله با چشمخانه همراه باشید!

دلیل رنگی بودن چشم از نظر ژنتیکی چیست؟

بخش عنبیه چشم دارای رنگدانه هایی به نام ملانین است. ملانین موجود در عنبیه و شکل پراکندگی آن تأثیر بسزایی در رنگ چشم دارد. در صورتی که میزان پراکندگی این رنگدانه ها کم باشد (تراکم بالا)، رنگ چشم روشن و اگر میزان پراکندگی آنها زیاد باشد (تراکم پایین)، رنگ چشم تیره میشود.
از نظر ژنتیکی چشم دارای ژنهایی میباشد که رنگ آن را تعیین میکنند. مهم ترین ژن که تا 74 درصد در رنگ چشم مؤثر است OCAZ نام دارد. یکی از وظایف این ژن رمزگذاری پروتئینی با نام P است که در تولید ملانین بسیار دخیل است. OCAZ منجر به تولید رنگهای سبز، قهوه‌ای و آبی میشود. تحقیقات اخیر متخصصان چشم پزشکی نشان داده است که علت آبی شدن چشم برخی از افراد یک جهش کوچک در OCAZ است که منجر به محدودیت در تولید ملانین میشود و رنگ آبی را تولید مینماید. اما دقت کنید که اگر این ژن هیچ فعالیتی نداشته باشد منجر به بروز عارضهای به نام زالی یا آلبینیسم میگردد که در اثر آن چشمان فرد قرمز و موهایش سفید میشوند. ژنهای دیگری با نامهای Eycl1، Eycl2 و Eycl3 وجود دارند که تأثیر کمتری در تعیین رنگ چشم داشته و منجر به تولید رنگهای ترکیبی مانند سبز متمایل به آبی، خاکستری متمایل به آبی، بلوطی و… میشوند.

تأثیر وراثت در رنگ چشم

به غیر از ژنتیک، عامل وراثت نیز در تعیین رنگ چشم نوزادان مؤثر است. به طوری که هر کودک نصف موارد ژنتیکی رنگ چشم را از پدر و نصف آن را از مادر به ارث میبرد.
فرمول تأثیر وراثت در رنگ چشم:
• همواره ژن رنگهای تیره بر ژن رنگهای روشن برتری دارد. یعنی ژن رنگ قهوه‌ای بر ژن رنگهای آبی و سبز غالب میشود. ژن رنگ سبز بر ژن رنگ آبی غالب میشود و ژن آبی یک ژن نهفته است. به عنوان مثال اگر رنگ چشم یکی از والدین آبی و رنگ چشم دیگری سبز باشد، احتمالا رنگ چشم نوزاد قهوه‌ای خواهد شد.
• تنها زمانی رنگ چشم‌های فرزند آبی خواهد شد که رنگ چشم هر دو والد آبی باشد.
• به دلیل غلبه رنگ قهوه‌ای بر سبز و رنگ سبز بر آبی، در صورتی رنگ چشم کودک سبز میشود که یا رنگ چشم هر دو والد سبز باشد یا رنگ چشم یکی سبز و رنگ چشم دیگری آبی باشد.
• معمولا رنگ چشم نوزادان از زمان تولد تا 6 ماهگی تغییر میکند.

رنگ چشم در نقاط مختلف جهان

همچنین تحقیقات نشان داده که فراوانی رنگ چشم از نظر جغرافیایی متفاوت است. مثلا رنگ‌های بلوطی و خرمایی بیشتر در اروپا دیده می‌شود یا رنگ‌های روشن مانند سبز، آبی و طوسی در آمریکا. همچنین رنگ غالب در اکثر نقاط جهان قهوه‌ای مایل به مشکی است.

آیا چشمان شما هم رنگی است؟ رنگ چشم پدر و مادرتان چطور؟ لطفا اطلاعات و نظرات خود را در این زمینه از قسمت نظرات سایت با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

ما را در تجربیات خود سهیم کنید

تمایل دارید شما نیز بخشی از این بحث باشید؟
سوالات خود را مطرح کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

fa_IRPersian