عینک نور آبی – مفید یا فقط نوعی مد زودگذر؟

تا به حال شده است که به خاطر استفاده زیاد از تلفن همراه یا رایانه تان احساس کنید چشمانتان درد گرفته و صورتتان خسته به نظر می رسد؟ اگر پاسختان مثبت است حتما این مقاله را بخوانید. این مقاله جهت افزایش اطلاعات شما نوشته شده است.

عینک های نور آبی

ساتلر یک برنامه نویس موبایل، هنگام استفاده از رایانه بینایی اش تار شد، اما پزشک چشم وی گفت که وضعیت چشمانش خوب است. سپس او یک کامپیوتر جدید در محل کار، با یک صفحه نمایش بسیار روشن تر تهیه کرد و در کمال تعجب چشم و سرش بیشتر درد گرفت. او از همکارانش درباره عینک های نور آبی شنیده است و تحقیقاتی را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول جدید محافظت از چشم انجام داده است.
ساتلر، از قول همکارش بلویو ولز می گوید: ” به نظرم قیمتش ارزش امتحان کردن دارد.” “حالا هر قدر بخواهم با کامپیوتر کار می کنم، چشمان من احساس تنش و درد نمی کنند، تاری دیدم از بین رفته است و هرچند عجیب به نظر می رسد، صورت من بعد از کار احساس خستگی نمی کند.”
ساتلر در میان تعداد فزاینده افرادی است که برای کم کردن اثر چراغ آبی صفحه نمایش های دیجیتال، مانند تلفن همراه و رایانه، عینک مخصوصی استفاده می کنند. از مزایای تبلیغات شده این عینک می توان به کمتر خسته شدن چشم، بهبود عادت خواب و پیشگیری از بیماری های چشم اشاره کرد.
اما آیا عینک های آبی روشن واقعا مفید هستند؟ بستگی به این دارد که از چه کسی بپرسید.

نظرات مخالف عینک نور آبی

از آنجا که این عینک محصولی جدید است، تحقیقات زیادی در این زمینه وجود ندارد. موسسات پزشکی نیز عینک را بررسی نمی کنند زیرا به عنوان یک وسیله پزشکی به بازار عرضه نمی شود.
آکادمی چشم پزشکی آمریکا می گوید که شما به این عینک ها احتیاجی ندارید. این سازمان می گوید نور آبی از دستگاه های دیجیتال منجر به بیماری چشم نمی شود و حتی باعث ایجاد چشم درد هم نمی شود. مشکلاتی که مردم از آن شکایت دارند صرفاً در اثر استفاده بیش از حد از دستگاه های دیجیتال است و در صورتی که استفاده شان را به حد استاندارد برسانند دیگر احساس خستگی و درد در چشم هایشان نخواهند کرد.
همچنین این انجمن ادعا می کند علائم فشار چشم با نحوه استفاده از دستگاه های دیجیتالی ارتباط دارد، نه نور آبی که از آنها ساطع می شود.
در انگلستان، انجمن چشم پزشکان می گویند “هیچ مدرک معتبری برای اثبات تاثیرات مثبت عینک نور آبی بر روی عموم مردم برای بهبود عملکرد بینایی یا کیفیت خواب، کاهش خستگی چشم یا حفظ سلامت چشم وجود ندارد.”
اما برخی از متخصصان چشم معتقدند که این عینک ها مزایای گفته شده را دارند.

عینک مخصوص کامپیوتر
عینک مخصوص کار با موبایل

موافقان چه می گویند؟

گرگ راجرز، چشم پزشک، می گوید که وی مزایای عینک های آبی را در بین مشتریان این عینک ها دیده است. کارکنان از مشتری می پرسند که روزانه چه مقدار وقت را در مقابل صفحه نمایش دیجیتال می گذرانند. اگر این زمان 6 ساعت یا بیشتر باشد، نوعی از تکنیک کاهش نور آبی توصیه می شود، چه عینک باشد یا صفحه نمایش مخصوص رایانه.
همچنین ساموئل پیرس، رئیس پیشین انجمن اپتومتریک آمریکا، در مصاحبه اش با روزنامه امریکای امروز گفته است که توصیه می کند از عینک های نور آبی استفاده کنید تا درد چشم کم شود.
مسلما نتیجه قطعی و روشن در مورد مزایای عینک های نور آبی نیاز به گذشت زمان و انجام تحقیقات بیشتری دارد تا بدانیم آیا این محصول می تواند به درستی به ما کمک کند یا خیر.
اگر نیاز به تحقیقات بیشتری در خصوص این عینک ها دارید و فکر می کنید ممکن است به شما کمک کنند اصلا اقدام به خود درمانی نکنید و حتما از پزشک متخصص کمک بگیرید.

0 پاسخ

ما را در تجربیات خود سهیم کنید

تمایل دارید شما نیز بخشی از این بحث باشید؟
سوالات خود را مطرح کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

fa_IRPersian